KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR
1. Allmänna villkor
1.2 Köp
Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd Klarna betalning eller Klarna Faktura i nätbutikens kassa.
1.3 Felaktiga uppgifter
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.
1.4 Tryckfel
Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.
1.5 Force Majeure
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.
2. Priser
I priserna ingår moms med 25.5 procent. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel” eller mänsklig faktor.
3. Leverans
3.1 Hämta varorna själv
Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager i anslutning till butiken Storgatan 18 i Jakobstad vardagar 10: 00 – 17: 00. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon.
3.2 Leverans
Mindre försändelser (upp till 4cm) skickas som Rekommenderat Brev eller med Smartpost XXS och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS eller mail, i annat fall får du en post avi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.
Större försändelser leverans har du rätt att välja mellan Matkahuolto eller Postpaket direkt hem till dig. Om du vid köptillfället valt alternativet ”Frakt inom Finland” levereras!
Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit, tids bokas och levereras till dig vardagar kl. 8-16. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att fraktbolaget kontaktar dig.
Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren hem till dig, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelas du i förväg.
3.3 Köparens ansvar inför leverans
Observera att det är köparens ansvar att se till och kontrollera framkomligheten i förväg, att beställda varor kan levereras in i bostad eller lokal såsom det var tänkt för köparen. Tänk på att kontrollera dörröppningar, trapphus, hissar så att passage kan ske hela vägen fram från gatan. Säljaren ansvarar inte för varor som kan vara för stora, för långa, eller för tunga, för att inleverans i kundens bostad/fastighet kan ske.
3.4 Leveranskostnad inom Finland
Leverans kostnader sker normalt genom Posti.fi som Smart XXS postpaket 5.20€ och till dörren leverans 15.00€! Alternativ Matkahuolto 7.95€ och utdelning till dörren 14.95€ när du handlar till ordinarie pris. Vid kampanjer och andra erbjudanden kan frakt tillkomma.
3.5 Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök
Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från iGlobal Solution samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.
I de fall brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till iGlobal Solution av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer iGlobal Solution debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till 30,00€ inkl. moms och för lastpall/större paket till 60,00€ inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka iGlobal Solution kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till iGlobal Solution
I de fall Posti.fi, Matkahuolto eller iGlobal Solution kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.
4. Leveranstid
Leveranstiden anges på respektive produkts sida samt på din orderbekräftelse. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. Leveranstiden från oss till dig är normalt 2-5 vardagar för lagervaror.
Vid köp av beställningsvaror meddelar vi ungefärlig leveranstid på artikelsidan. Du kan kontakta oss på info@iglobalshop.fi om du önskar information om din orders leveranstid.
5. Betalning
5.1 Betalningsalternativ
Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort, fakturabetalning eller delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. I butiken i Jakobstad kan du betala med kredit-/bankkort eller delbetala med eller utan ränta. Kontakta oss om du har några frågor om de olika betalsätten.
5.2 Betalning med bank- och kreditkort
Hos oss kan du göra snabba, enkla och säkra betalningar med bank- och kreditkort som Visa och Mastercard. Vi tycker det är viktigt att du känner dig trygg vid köp hos oss och samarbetar därför med Klarna som är en av Nordens ledande som betalväxel vid köp via Internet. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till Klarna och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av iGlobal Solution
5.3 Betala med faktura samt delbetalning
Du kan välja trygg och säker fakturabetalning i samarbete med Klarna. Du kan även välja att dela upp betalningen. Läs mer om Klarna Checkout här.
6. Ångerrätt
Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Lagen gäller för varor som kostar över 50 EUR. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och bör returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara, info@iglobalshop.fi
Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en dator special byggd av oss eller special beställt material från våra leverantörer. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.
Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder.
7. Byte av vara
Du kan i de flesta fall lämna tillbaka en vara och välja en annan liknande inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Detta under förutsättning att varan är samma skick som vid försäljningen! Vid byte av vara står du själv för returkostnaden. Bytesrätt gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig. Bytesrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Om du önskar byta en vara – kontakta oss.
8. Reklamation av vara
8.1 Konsumentköplagen och European Consumer Centres Network
Du har enligt konsumentköplagen alltid 36 månaders reklamationsrätt i Finland. Konsument som reklamerar i EU har minst reklamationsrätt i 24 månader från leveransdatum räknat. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta.
Du måste kunna uppvisa kvitto på ditt köp för att göra en reklamation. Alternativ kan ibland kontoutdrag även gå bra.
Säljaren ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Om felet visar sig först senare måste konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.
Ett fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan säljaren inte hållas ansvarig för.
Vi kontrollerar alltid varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss så snabbt som möjligt. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.
Tänk på att om du reklamerar en vara som inte har ett ursprungligt fel, kan du ha ett ansvar för kostnaden för hantering och undersökningen.
8.2 Transportskador
Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage – kontakta oss snarast men senast 3 (tre) dagar efter du tagit emot försändelsen.
8.3 Tvist
Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar.
9. Garantier
Vi ger normalt 12 månaders garanti på begagnade varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier t.ex. 12 månader upp till 60 månader och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen.